خواص آب آناناس

آناناس یک میوه استوایی است که تحقیقات جدید نشان دهنده خواص فراوان آن از جمله بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش خطر ابتلا به سرطان و … است. 
آناناس یک میوه استوایی است که تحقیقات جدید نشان دهنده خواص فراوان آن از جمله بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش خطر ابتلا به سرطان و … است. 
آناناس یک میوه استوایی و بومی کشورهایی مثل تایلند، اندونزی، مالزی، کنیا، هند، چین و فیلیپین است. در فرهنگ بسیاری از کشورهای جهان، آناناس به صورت سنتی برای درمان یا پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف استفاده می شود. از طرفی تحقیقات جدید هم نشان داده اند که نوشیدن آب آناناس می تواند برای سلامتی مفید باشد و عملکرد دستگاه گوارش و گردش خون را بهبود بخشیده، باعث کاهش التهاب گردد و حتی از احتمال ابتلا به سرطان بکاهد. در ادامه به چند خاصیت مهم آب آناناس که تحقیقات علمی آن را ثابت کرده اند، اشاره خواهیم کرد.
 

مواد مغذی زیاد

عصاره آناناس حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است. 240 میلی لیتر آن حاوی کمتر از 1 گرم پروتئین، کمتر از 1 گرم چربی، 33 گرم کربوهیدرات، 35 گرم شکر، کمتر از 1 گرم فیبر و مقادیری منگنز است که 55 درصد نیاز روزانه را تامین می کند. همچنین این مقدار آناناس 19 درصد مس، 15 درصد ویتامین ب6، 14 درصد ویتامین C، 12 درصد تیامین، 7 درصد پتاسیم و 7 درصد منیزیم روزانه مورد نیاز ما را تامین می کند. مهم ترین مواد معدنی موجود در آناناس، مس، ویتامین ب6 و ویتامین C است. این ترکیبات نقش مهمی در سلامت استخوان ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، ترمیم بافت ها و تولید انرژی دارد. علاوه بر این موارد، آب آناناس حاوی مقدار متوسط آهن، کلسیم، پتاسیم، روی، کولین، ویتامین K و انواع ویتامین های گروه B است.
 

ترکیبات دیگر مفید

آب آناناس علاوه بر مواد مغذی، یکی از منابع خوب آنتی اکسیدان محسوب می شود. آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کنند که یکی از محصولات جانبی فرآیند های طبیعی بدن مثل مرگ سلول های آسیب دیده بوده یا ممکن است حاصل استرس، تغذیه نا سالم و آلودگی های محیطی باشد.
متخصصین بر این باورند که آب آناناس به دلیل داشتن ویتامین C، بتا کاروتن و فلاونوئید ها نقش موثری در از بین بردن اثر رادیکالهای آزاد دارند. آب آناناس همچنین حاوی بروملین است. بروملین یکی از گروه آنزیم هایی است که در بهبود گوارش، کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.
 

کاهش التهاب

تعدادی از بیماری های مزمن ناشی از التهاب موجود در بدن هستند. از طرفی تحقیقات نشان می دهند که وجود بروملین در آب آناناس باعث می تواند به کاهش التهاب کمک کند. بروملین به عنوان یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی با عوارض جانبی بسیار کمتر، مورد استفاده قرار می گیرد.
در کشورهای اروپایی استفاده از بروملین برای کاهش التهاب ناشی از آسیب دیدگی یا جراحت، و همچنین برای درمان جراحت پس از جراحی و سوختگی های عمیق توصیه می شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می  دهد استفاده از بروملین پیش از عمل جراحی می تواند باعث کاهش التهاب و درد پس از آن شود. برخی مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهند که این ترکیب حتی در کاهش درد و التهاب مصدومیت های ورزشی و روماتیسم هم موثر است. با این حال تایید قطعی تاثیر گذاری مستقیم مصرف عصاره آناناس برای کاهش التهاب، نیازمند مطالعات بیشتر است. در واقع مشخص نیست که آیا مصرف مقادیر کم بروملین (مثل آب آناناس) می تواند همان اثر گذاری مشاهده شده در آزمایشات قبلی را داشته باشد یا خیر.
 

تقویت سیستم ایمنی بدن

آب آناناس به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. آزمایشاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد بروملین که یکی از آنزیم های طبیعی یافت شده در عصاره آناناس استف می تواند به طور موثر به بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.
 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

بروملین
 
آنزیم های موجود در عصاره آناناس می توانند به تحلیل و هضم پروتئین کمک کنند. آنزیم های هضم پروتئین به شکستن پروتئین به اجزای کوچک تر مثل آمینو اسید ها و پپتید های کوچک کمک می کند و به این شکل کار جذب مواد مغذی توسط روده را ساده تر می سازد. تحقیقاتی که پیش از این بر روی حیوانات انجام شده است نشان می دهد بروملین می تواند از روده ها در برابر باکتریهای مضر مثل E.Coli و V.cholera جلوگیری کند. همچنین آنزیم بروملین می تواند به کاهش التهاب روده در افرادی که به اختلالات تحریک پذیری روده ها مبتلا هستند (مثل بیماری کرون Crohn) کمک کند.
 

افزایش سلامت قلب

تحقیقات نشان می دهد عصاره آناناس می تواند به کاهش فشار خون بالا، پیش گیری از تشکیل لخته های خونی و کاهش احتمال حمله ایسکمی گذرا کمک کند. البته تعداد تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است محدود بوده و هیچ کدام از این موارد به صورت اختصاصی در مورد آب آناناس انجام نگرفته اند، بلکه در تمام این تحقیقات اثر بروملین بر بدن مورد بررسی قرار گرفته است.
 

مقابله با سرطان

این خاصیت عصاره آناناس هم مجددا به دلیل وجود بروملین در آن است. برخی مطالعات نشان می دهند که بروملین می تواند احتمال تشکیل تومور را کاهش داده و حتی در صورت تشکیل، اندازه آن را کوچک تر کند. حتی ممکن است این ترکیب به مرگ سلولهای سرطانی هم کمک کند. البته در مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، مقدار مشخصی از بروملین استفاده شده است که این مقدار از آن چه در آب آناناس یافت می شود، بیشتر است.
 

موارد احتیاط

بروملین گروهی از آنزیم های طبیعی است که در عصاره آناناس یافت می شود و جذب برخی از انواع دارو ها و به خصوص آنتی بیوتیک ها را تقویت می کند. همچنین بروملین می تواند باعث رقیق شدن خون شود. به طور معمول این تاثیرات آنقدر شدید نیستند که باعث ایجاد مشکل برای انسان شوند. با این حال کسانی که داروی خاصی مصرف می کنند یا دچار بیماری های خاص هستند بهتر است پیش از مصرف زیاد آناناس، با پزشک مشورت کنند. به علاوه خاصیت اسیدی این میوه می تواند باعث سوزش معده و رفلاکس در افراد حساس شود.
نکته مهم دیگری که باید به یاد داشت آن است که آب آناناس با وجود تمام مزایا و فوایدش، فیبر خوراکی نسبتا کمی در خود داشته و حاوی مقادیر زیادی قند است. بنابراین آب آناناس نسبت به خود آناناس کالری بسیار بیشتری داشته و سیر کنندگی بسیار کمتری دارد. به همین دلیل افرادی که مستعد افزایش وزن هستند باید در مورد میزان مصرف آب آناناس احتیاط کنند. طبیعتا توصیه می شود از انواع طبیعی آب آناناس استفاده شود تا میزان دریافت شکر افزوده شده، مواد نگه دارنده و افزودنی های دیگر به حداقل رسد.

منبع: healthline.com

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.