اگر باردارید این غذاها را با احتیاط بخورید

خانم‌های باردار ممکن است که فکر کنند انتخاب شکلات تلخ به ‌عنوان دسر، یک انتخاب غذایی سالم است، اما باید مراقب باشند. مساله اصلی به کافئین موجود در شکلات تلخ برمی‌گردد که نسبت به شکلات‌های دیگر واقعا بیشتر است. متخصصان می‌گویند که باید مصرف کافئین در بارداری محدود شود زیرا  این ویژگی را دارد که به خون جنین وارد شود و مصرف بیش از حد آن می‌تواند روی رشد جنین، تاثیر منفی بگذارد و مثلا منجر به کم‌ وزنی نوزاد در هنگام تولد شود. بنابراین بطورایده آل بهتر است خانم‌های باردار مصرف کافئین را به حداقل میزان ممکن برسانند،‌ اما گفته شده تا 200 میلی‌گرم کافئین در روز معمولا مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌کند. اگر خانم‌های باردار تا قبل از بارداری به خوردن شکلات تلخ عادت داشته‌ اند، باید مصرف کافئین در رژیم غذایی‌شان را متعادل کنند. یعنی نمی‌توانند هم چندین فنجان قهوه بنوشند و هم چند تکه در روز شکلات تلخ بخورند. ‌بطور متوسط، یک تکه شکلات 40 گرمی، حاوی 27 میلی‌گرم کافئین است. البته میزان کافئین همراه با افزایش درصد شکلات تلخ، بیشتر می‌شود. پس 40 گرم شکلات تلخ 80 درصد، می‌تواند حاوی بیش از 40 میلی‌گرم کافئین باشد. پس اگر در روز 100میلی گرم قهوه، 75 میلی گرم چای و 40 میلی گرم نوشابه یا حتی داروهای سرماخوردگی (که ممکن است حاوی کافئین باشند) مصرف می کنید، باید مواظب باشید.

 
آب میوه صنعتی :

اگرچه این آب میوه ها ممکن است سالم بنظر برسند اما متخصصان توصیه میکنند تا حد امکان از این ترکیبات استفاده نکنید زیرا ممکن است پاستوریزه نباشند یا به روش هایی تهیه شده باشند که حاوی باکتری هایی از قبیل سالمونلا و E coli باشند. پس زنان  باردار بهتر از است از میوه های تازه و آب میوه های طبیعی تهیه شده در منزل استفاده کنند.

جوانه های خام : 

مطالعات محققان نشان می‌دهد که خانم‌های باردار باید از خوردن هر نوع جوانه خام از جمله  یونجه ،  شبدر و تربچه پرهیز کنند چون این مواد می‌توانند حاوی باکتری‌هایی مثل E.Coli و لیستریا باشند. این باکتری‌ها می‌توانند باعث مسمومیت غذایی و بروز عوارض مختلف در دوران بارداری شوند. البته این نکته را هم باید اضافه کرد که خوردن جوانه‌های پخته مشکلی ایجاد نمی‌کند.  برخی متخصصان بر این باورند که دانه ‌ها و لوبیاهای جوانه ‌زده بیشتر شسته می‌شوند ولی پخته نمی ‌شوند. به همین دلیل باکتری‌هایی مثل لیستریا با آب از بین نمی‌روند و روی دانه‌های جوانه‌ زده باقی می‌مانند. همچنین متخصصان به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند که از سالادهای بسته ‌بندی‌شده بعلت آلودگی با لیستریا اجتناب کنند. با این‌ که موارد بروز مشکلات با مصرف این محصولات نادر است، اما محققان معتقدند که این مشکلات رو به افزایش هستند. 
 

 
خمیر شیرینی پزی خام :

از آنجا که در تهیه خمیر، تخم مرغ خام بکار می رود و میتواند منجر به انتقال باکتری سالمونلا شود، نباید در حین آشپزی از آنها  استفاده کنید. این باکتری می تواند از جفت عبور کرده و به سقط ، زایمان زودرس، مرگ داخل رحمی و سایر مشکلات نوزادی منجر شود. لازم به ذکر است که باکتری سالمونلا بوسیله حراردت دادن از بین می رود.
 

کنسرو ماهی تن :

ماهی تن یک منبع خوب از پروتئین کم چرب است اما باید مراقب باشید که قبل و در حین بارداری و شیردهی چه مقدار مصرف می کنید. ماهی های چرب مثل ماهی تن مقادیر زیادی جیوه دارند که می توانند رشد مغز و سیستم عصبی نوزاد را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین باید دریافت خود را  در هفته به حداکثر 2 قوطی یا 140 گرم ماهی تن تازه پخته شده محدود کنید.
 

آلوئه ورا :

در چندین سال اخیر، آلوئه ‌ورا به‌عنوان نوعی خوراکی یا نوشیدنی سالم تبلیغ می‌شود که برای سلامت روده‌ها نیز خیلی مفید است، چون مواد مغذی و فیبر زیادی دارد. با این‌ حال، آلوئه ‌ورا می‌تواند به ‌عنوان نوعی عامل محرک برای رحم عمل کند و به انقباض رحم منجر شود. بنابراین خانم‌های باردار، در دوره بارداری نباید از آلوئه ‌ورا استفاده کنند. از طرف دیگر، آلوئه ‌ورا حاوی نوعی ماده ملیّن قوی به‌ نام آنتراکویینون است ، درنتیجه خانم‌های باردار باید از استعمال داخلی محصولات حاوی آلوئه ‌ورا که ممکن است آنتراکینون داشته باشند، پرهیز کنند. البته استعمال خارجی محصولات حاوی آلوئه‌ ورا در دوران بارداری، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

نوشابه‌های گازدار :

  جزء نوشیدنی‌هایی هستند که خانم‌ها نباید در دوران بارداری از آن‌ها استفاده کنند. زیرا علاوه بر کافئین  که در دوران بارداری مضر است، قندها و حباب‌های نوشیدنی‌های گازدار به نفخ آزاردهنده منجر می‌شود و حتی می‌تواند باعث سوزش سر معده شود. 
 

Reference : www.netdoctor.co.uk

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.