با انواع اختلالات اضطرابی آشنا شوید ( قسمت اول )

تجربه اضطراب گاه گاهی بخشی از یک زندگی نرمال است. با این حال، افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی اغلب دچار نگرانی و ترس شدید، بیش از حد و مداوم درباره موقعیت های هر روز می باشند. اغلب، اختلالات اضطرابی شامل دوره های مکرر از احساس ناگهانی اضطراب شدید و ترس است که در عرض چند دقیقه به اوج خود می رسد (حملات هراس). این احساس اضطراب و هراس در فعالیت های روزمره مداخله می کند، کنترل آن دشوار بوده و متناسب با خطر واقعی نیست و می تواند به مدت طولانی ادامه یابد. برای جلوگیری از این احساس ممکن است از بعضی مکان ها یا موقعیت ها اجتناب کنید. علائم آن ممکن است از دوران کودکی یا نوجوانی شروع شده و تا بزرگسالی ادامه یابد. نمونه هایی از اختلالات عبارتند از: اختلال اضطراب عمومی، اختلال اضطراب اجتماعی (هراس ظاجتماعی)، هراس های خاص و اختلال اضطراب جدایی. شما ممکن است بیش از یک اختلال اضطراب داشته باشید. برخی اوقات اضطراب ناشی از یک وضعیت پزشکی است که به درمان نیاز دارد. هر نوعی از اضطراب را که داشته باشید درمان به آن کمک میکند.

علائم و نشانه های رایج اضطراب عبارتند از:

  • احساس عصبی، بی قراری و تنش
  • احساس خطر قریب الوقوع ، وحشت یا درماندگی
  • تنفس سریع ( نفس نفس زدن)
  • تعریق
  • لرزش
  • احساس ضعف یا خستگی
  • مشکل در تمرکز یا فکر کردن در مورد چیزی غیر از نگرانی فعلی
  • بی خوابی
  • مشکلات گوارشی
  • ناتوانی در کنترل اضطراب
  • اجتناب از مواردی که موجب اضطراب می شوند

 

چندین نوع اختلال اضطرابی وجود دارد :

آگروفوبیا 

نوعی از اختلال اضطراب است که اغلب از مکان ها یا موقعیت هایی که ممکن است باعث وحشت شما شده یا به شما احساس درماندگی یا خجالت بدهد ایجاد می شود.

اختلالات اضطرابی بر اثر وضعیتهای پزشکی

این گونه اختلال که همراه علائم اضطراب شدید یا هراس است، مستقیماً بر اثر یک مشکل جسمانی ایجاد می شود.

اختلال اضطراب عمومی

علامت بارز این اختلال، اضطراب مداوم و بیش از حد و همچنین نگرانی در مورد فعالیت ها یا رویدادها (حتی مسائل عادی و معمول) است. نگرانی متناسب با شرایط واقعی نیست، کنترل آن دشوار بوده و بر احساس شما از نظر جسمی تأثیر می گذارد. اغلب به همراه سایر اختلالات اضطرابی یا افسردگی رخ می دهد.

اختلال وحشت 

شامل دوره های مکرر از احساس ناگهانی اضطراب شدید و ترس و وحشت است که طی چند دقیقه به اوج می رسند. ممکن است شما احساس درماندگی، تنگی نفس، درد قفسه سینه لرزش و تپش قلب داشته باشید. این حملات هراس ممکن است منجر به نگرانی در مورد اتفاقات مجدد آنها یا جلوگیری از موقعیت هایی که در آن اتفاق افتاده اند شوند.

اختلال اضطراب اجتماعی (هراس اجتماعی)

ممکن است شما احساس درماندگی، تنگی نفس، درد قفسه سینه، لرزش و تپش قلب داشته باشید. این حملات هراس ممکن است منجر به نگرانی در مورد اتفاق مجدد آنها یا جلوگیری از موقعیت هایی که در آن اتفاق افتاده اند شوند.
علائم اضطراب اجتماعی عبارتند از:

  • ترس از ملاقات یا صحبت با مردم
  • اجتناب از موقعیتهای اجتماعی
  • داشتن دوستان کم بیرون از خانواده

هراس های خاص

در صورت مواجهه با یک موضوع یا موقعیت خاص بوجود می آید و تمایل به اجتناب از آن موقعیت یا موضوع وجود دارد. فوبیا در برخی از افراد باعث ایجاد حملات هراس میشود. ترس شدید از یک چیز یا وضعیت خاص مانند سگ، حشرات یا سوزن از جمله هراس های خاص هستند.

اختلال اضطراب ناشی از مواد

این گونه اختلالات اضطرابی با علائم اضطراب شدید یا هراس مشخص می شوند که نتیجه مستقیم مصرف یا سوء مصرف داروها، قرار گرفتن در معرض ماده سمی یا ترک داروها هستند.

سایر اختلالات اضطراب مشخص و نا مشخص

اصطلاحاتی برای اضطراب یا هراس هستند که معیارهای دقیق برای سایر اختلالات اضطرابی را برآورده نمی کنند، اما به اندازه کافی برای پریشانی و آشفتگی قابل توجه هستند.

اضطراب و کودکان

 

همه کودکان اضطراب را تجربه می کنند. اضطراب در کودکان در مواقع خاص رشد و نمو انتظار می رود و طبیعی است. به عنوان مثال، از سن تقریباً 8 ماهگی تا سالهای پیش دبستانی، جوانان سالم ممکن است در مواقع جدایی از والدین یا افراد دیگری که با آنها نزدیک هستند دچار اضطراب شدید شوند. کودکان خردسال ممکن است ترس کوتاه مدت مانند ترس از تاریکی، طوفان، حیوانات یا ترس از غریبه ها را داشته باشند.

کودکان مضطرب اغلب بیش از حد دچار تنش هستند. برخی ممکن است به دنبال اطمینان زیادی باشند و نگرانی های آنها ممکن است در فعالیت هایشان دخالت کند. والدین نباید ترس فرزند خود را بی اهمیت بدانند. از آنجا که ممکن است کودکان مضطرب نیز ساکت، سازگار و راضی باشند، مشکلات آنها ممکن است نادیده گرفته شود. والدین باید نسبت به علائم اضطراب شدید هوشیار باشند تا بتوانند برای جلوگیری از عوارض آن زود مداخله کنند.

در شماره آینده به انواع مختلف اختلالات اضطرابی در کودکان وعلل آن اشاره خواهیم کرد.

دکتر مهران معتمد
روانپزشک کودکان و نوجوانان

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.