تغذیه سالم برای کسانی که سبزیجات دوست ندارند

در بیشتر مطالعات انجام شده در مورد رژیم‌های غذایی و سلامت بدن، ارتباط نزدیکی میان غذاهای گیاهی و سلامت بدن مشاهده شده است. به نظر می‌رسد فرار از سبزیجات نمی‌تواند استراتژی چندان خوبی برای حفظ سلامت بدن باشد. راه‌های ساده‌ای برای خوش طعم کردن غذاهای مبتنی بر سبزیجات و جلب نظر افرادی که سبزیجات دوست ندارند، وجود دارد. 
در بیشتر مطالعات انجام شده در مورد رژیم‌های غذایی و سلامت بدن، ارتباط نزدیکی میان غذاهای گیاهی و سلامت بدن مشاهده شده است. به نظر می‌رسد فرار از سبزیجات نمی‌تواند استراتژی چندان خوبی برای حفظ سلامت بدن باشد. راه‌های ساده‌ای برای خوش طعم کردن غذاهای مبتنی بر سبزیجات و جلب نظر افرادی که سبزیجات دوست ندارند، وجود دارد. 
بعضی از مردم ذاتاً به سبزیجات علاقه دارند. طعم و عطر انواع سبزیجات با سیستم بدن آن‌ها سازگاری دارد و در نتیجه آن‌ها با پوست و گوشت انواع غذاهای مبتنی بر سبزیجات را پذیرا هستند. در طرف مقابل کسانی هم هستند که نسبت به طعم ملایم و گاهی تند و تلخی که در بیشتر سبزیجات وجود دارد به‌شدت حساس هستند. این افراد نه بافت و طعم سبزیجات را دوست دارند و نه عطری که بینی و دهانشان را پر می‌کند. برخی از افراد هم نه با سبزیجات و نه با غذاهای گوشتی دشمنی ندارند، بلکه به‌طور کلی با غذا میانه چندان خوبی نداشته و به‌شدت در انتخاب غذای خود حساس و سخت گیر هستند و این انتخاب‌های سخت‌گیرانه بخشی بزرگ از سبزیجات را از فهرست غذایی حذف می‌کند. طیف غذاهای مورد علاقه این افراد معمولاً محدود است و طبیعتاً پیدا کردن گزینه‌های سالم و مغذی میان آن‌ها چندان کار ساده‌ای نخواهد بود. 
ولی نمی‌توان این حقیقت را انکار کرد که در بیشتر مطالعات انجام شده در مورد رژیم‌های غذایی و سلامت بدن، ارتباط نزدیکی میان غذاهای گیاهی و سلامت بدن مشاهده شده است. بدن ما بسیاری از ویتامین‌ها، مواد مغذی، فیبر خوراکی، مایعات و … را از سبزیجات و گیاهان دریافت می‌کند. برخی از گیاهان حتی ترکیبات به‌خصوصی در خود دارند که به تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به بدن برای مقابله با بیماری‌ها کمک می‌کند و تمامی این مزایا عمدتاً بدون دریافت کالری بالا به دست می‌آید. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌ها دارند کمتر در معرض بیماری‌هایی مثل حمله قلبی و … هستند. 
بنابراین به نظر می‌رسد فرار از سبزیجات نمی‌تواند استراتژی چندان خوبی برای حفظ سلامت بدن باشد. البته راه‌های ساده‌ای برای خوش طعم کردن غذاهای مبتنی بر سبزیجات وجود دارد که احتمالاً بتواند نظر مثبت گوشت خواران (!) را هم به دست آورد. خوشبختانه سبک آشپزی ایرانی عمدتاً از سبزیجات تشکیل شده و آشپزها معمولاً با انواع تکنیک‌های خوش طعم کردن سبزیجات، یا حداقل بیشتر آن‌ها، آشنا هستند. این چند نکته هم می‌تواند به خوش طعم کردن غذاها به‌خصوص برای گیاه نخواران مفید باشد. 
  • اضافه کردن کمی کره و نمک می‌تواند طعم بسیاری از غذاها را تغییر داده و باب میل همه کند. کافی است کمی آب و نمک کوشر یا کمی کره در ماهی تابه تفت داده و آن را بر روی سبزیجات بریزید. البته اضافه کردن نمک و چربی ممکن است بخشی از مزایای مصرف غذایی که تا پیش از این کاملاً سالم محسوب می‌شد را خنثی کند، که این مسئله بستگی به میزان نمک و چربی که به غذا اضافه می‌شود دارد. به هر حال سبزیجات حتی با اضافه شدن این ترکیبات همچنان مواد مغذی خود را به بدن خواهند رساند.
  • حتی متعصب‌ترین افراد گوشت خوار هم به برخی سبزیجات علاقه دارند. زمانی که از گروه سبزیجات صحبت می‌کنیم در حقیقت به دسته‌ای بزرگ از غذاهای مختلف اشاره داریم که هر کدام بافت و طعم و عطر کاملاً متفاوتی داشته و تکنیک‌های آشپزی متفاوتی هم در مورد آن‌ها استفاده می‌شود. پس منطقی نیست کل غذاهای گروهی به این گستردگی را کنار بگذاریم. سبزیجات فقط شامل موارد کم طعم یا بد طعم و تلخ مشهور مثل کلم و کاهو و … نیستند. به‌طور مثال نخود فرنگی سرخ شده طعمی کاملاً متفاوت از سبزی‌های مشابه دارد. در حقیقت راحت‌ترین و ساده‌ترین راه برای طعم دادن به سبزیجات تفت دادن آن است که هم بافت آن را خشک و ترد می‌کند و هم طعم آن را بهبود می‌بخشد. سرخ کردن همچنین باعث مشخص‌تر شدن طعم شیرینی طبیعی بسیاری از سبزیجات می‌شود. نخود شیرین، فلفل دلمه‌ای، هویج و … از جمله سبزی‌های شیرین هستند که دست کم مشکل طعم متمایل به تلخ برخی از سبزیجات را ندارند.
  • خوردن سبزیجات بدون چشیدن آن هم راه حل دیگر برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم است. مثلاً می‌توان سبزیجات مختلف را پوره یا بسیار خرد کرده و داخل سس یا به‌عنوان محتویات تشکیل دهنده یک غذا (مثلاً داخل کوفته) و … استفاده کرد. باکمی ادویه می‌توان طعم سبزیجات را به‌خوبی پنهان کرد و بدون تحمل طعم، از مواد مغذی آن بهره‌مند شد.
  • خوشبختانه بخش بزرگی از مواد مغذی که در سبزیجات یافت می‌شود، در میوه‌ها هم وجود دارد. به‌طور مثال ویتامین A که بیشتر در اسفناج و هویج وجود دارد، در میوه‌هایی مثل انبه، زردآلو و طالبی هم موجود است. یا مثلاً علاوه بر کلم بروکلی، کنگر فرنگی و کلم برگ چینی که حاوی پتاسیم هستند، میوه‌هایی مثل شلیل، کیوی و انار هم همین ماده معدنی را در خود دارند. همچنین فولیک اسید را به جز مارچوبه و کلم بروکسل، می‌توان در خردل سبز، پرتقال و موز هم پیدا کرد.
  • میوه‌ها منبع خوبی برای تأمین آب و فیبر خوراکی مورد نیاز بدن هستند که از این لحاظ می‌توانند جایگزین خوبی برای سبزیجات باشند. تنها مشکل میوه‌ها، کالری نسبتاً بالای آن‌ها در مقایسه با سبزیجات است. بنابراین کسانی که محدودیت کالری خاصی برای خود در نظر دارند یا مبتلا به دیابت هستند باید در مورد مصرف میوه‌ها بسیار مراقب باشند. نکته دیگر در مورد میوه‌ها این است که خوردن خود میوه بهتر از مصرف آب میوه آن بدون فیبر است.
منبع: webmd
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.