جایگرین مناسب برای قند و شکر – اریتریتال (Erythritol)

با آشکار شدن مضرات مصرف قند و شکر برای بدن، بسیاری از افراد به دنبال جایگزینی مناسب برای شیرین کردن چای، قهوه و یا غذاها می گردند. اگرچه پیدا کردن جایگزینی که صد در صد طعم و میزان شیرین کنندگی شکر را داشته باشد و در عین حال عاری از هر گونه عارضه ای باشد مشکل است، با این حال می توان از بعضی شیرین کننده های طبیعی که کمترین عوارض را برای بدن دارند استفاده نمود. اریتریتال (Erythritol) یکی از این شیرین کننده هاست که در ایالات متحده در فروشگاه های عرضه کننده مواد غذایی سالم و طبیعی و یا بصورت آنلاین قابل دسترسی است .

اریتریتال چیست؟

اریتریتال یک شیرین کننده طبیعی است که در طبیعت در مقادیر جزئی در میوه هایی نظیر انگور , گلابی و هندوانه یافت می شود. قدرت شیرین کنندگی آن در حدود ۷۰ درصد شکر است و حل شدن آن در مایعات بیشتر از شکر طول می کشد. این شیرین کننده معمولا از قند های گیاهی و طی فرآیند تخمیر و تبلور به دست می آید.
اما مزایای اریتریتال نسبت به شکر چه می باشد؟

  1. میزان کالری دریافتی از اریتریتال تقریبا صفر می باشد ( ۹۵ درصد کم تر از شکر). علت این است که نود درصد اریتریتال پس از جذب در خون، بدون هیچ گونه تغییری در ادرار دفع می گردد. ده درصد آن هم بدون جذب در خون، مستقیما از طریق مدفوع دفع می گردد. پس باعث دریافت کالری اضافی و نتیجتا افزایش وزن نمی گردد.
  2. اریتریتال باعث افزایش قند خون نمی گردد و لوزالمعده را برای ترشح انسولین تحریک نمی نماید. از این نظر جایگزین مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت می باشد، اگر چه این افراد باید پیش از شروع مصرف با پزشک خود مشورت نمایند.
  3. اریتریتال تا حدود ۱۶۰ درجه سانتی گراد مقاوم به حرارت است و تجزیه نمی شود.
  4. هیچ گونه خواص سرطان زایی تا کنون در مورد این ماده گزارش نشده است و از طرف دیگر خواص آنتی اکسیدان برای آن ثابت شده است که می تواند باعث از بین بردن رادیکال های آزاد شیمیایی در بدن گردد. رادیکال های آزاد شیمیایی از عوامل ابتلا به سرطان شناخته می شوند.
  5. اریتریتال بر خلاف قند و شکر باعث ایجاد پوسیدگی دندان نمی شود، بلکه تولید پلاک های میکروبی دندانی و چسبندگی باکتری ها به دندان ها را نیز کاهش می دهد و این یکی از مزایای مهم مصرف این شیرین کننده در جایگزینی شکر می باشد.
  6. اریتریتال در بسیاری از کشورها مانند ژاپن، کانادا، استرالیا، نیوزلند و نیز در اتحادیه اروپا به صورت گسترده مصرف می گردد و در ایالات متحده در گروه عموما بی خطر (Generally Recognized As Safe- GRAS) طبقه بندی شده است.

عوارض احتمالی مصرف اریتریتال چه می باشد؟

اگر این شیرین کننده در حد معمول و کمتر از ۵۰ گرم در روز مصرف گردد، معمولا عوارضی نشان نمی دهد. در مقادیر بالاتر از ۸۰ گرم در روز می تواند عوارضی مانند ناراحتی گوارشی، ایجاد گاز در روده ها، اسهال و سردرد ایجاد نماید. به هر حال نظیر هر ماده گیاهی، گزارش های نادری از حساسیت و آلرژی به این ماده وجود داشته است که باید در نظر گرفته شود. خانم های حامله و در حال شیر دهی و افراد مبتلا به بیماری های پیشرفته قلبی و عروقی بهتر است پیش از مصرف با پزشک در این زمینه مشورت نمایند.

به طور کلی با در نظر گرفتن فواید اریتریتال و البته با در نظر گرفتن قیمت نسبتا گران این ماده در مفایسه با شکر که به عنوان نکته ای منفی در نظر گرفته می شود، می توان از اریتریتال به عنوان جایگزین مناسبی برای قند و شکر استفاده نمود.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.