خواص ویژه خرما، میوه ماه رمضان

علت مصرف زیاد خرما در ماه رمضان، مواد مغذی زیاد موجود در آن است. خرما منبع فیبر خوراکی، پـاسیم، کلسیم، انرژی و … است و از صدر اسلام مصرف آن به روزه داران توصیه می‌شده است.
علت مصرف زیاد خرما در ماه رمضان، مواد مغذی زیاد موجود در آن است. خرما منبع فیبر خوراکی، پـاسیم، کلسیم، انرژی و … است و از صدر اسلام مصرف آن به روزه داران توصیه می‌شده است.
خرما یکی از نمادهای ماه رمضان به شمار می‌رود. علت مصرف زیاد خرما در ماه رمضان، مواد مغذی زیاد موجود در آن است که از سال‌ها پیش ما را در ماه مبارک رمضان همراهی می‌کرده است. خرما منبع فیبر خوراکی، پـاسیم، کلسیم، انرژی و … است و از صدر اسلام مصرف آن به روزه داران توصیه می‌شده است. خرما میوه بومی خاور میانه است و بیشتر در آب و هوای گرم رشد می‌کند. خرما علاوه بر طعم خوب ، به دلیل میزان کربوهیدرات بالای در حجم کم، هم می‌تواند خیلی به بازگشت انرژی روزه دار در انتهای روز و آماده شدن بدن برای روزه بعدی کمک کند، و هم از شدت گرسنگی در طول روز بکاهد.
اسید آمینه‌ها، ویتامین A، ویتامین B و C، مواد معدنی مثل پتاسیم، منیزیم، کلسیم، سدیم، آهن، روی، مس و سلنیوم از مهم‌ترین ترکیبات مغذی موجود در خرما هستند. البته نباید فراموش کرد که یک خرما عمدتاً از کربوهیدرات‌های ساده مثل گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است و در نتیجه مصرف بیش از حد آن توصیه نمی‌شود.
بهتر است پس از شام یا افطار یک تا 1.5 عدد خرما مصرف شود چرا که قند زیادی که از این طریق وارد بدن می‌شود می‌تواند احتمال چاقی در دراز مدت را افزایش دهد. معمولاً توصیه می‌شود افراد دیابتی خرما را به‌عنوان یک منبع طبیعی شیرین جایگزین شکر و خوراکی‌های شیرین کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص خرما اشاره خواهیم کرد.
 

کمک به سیر شدن

از آن جا که خرما حاوی مقدار زیادی فیبر خوراکی قابل حل است می‌تواند به ایجاد احساس سیری کمک کند. فیبر موجود در خرما با جذب آب باعث افزایش میزان مایعات در معده شده و در نتیجه زمان باقی ماندن غذا در معده را بیشتر می‌کند. این فرآیند باعث حفظ طولانی‌تر احساس سیری می‌شود البته نباید فراموش شود که خوردن فیبر زمانی مفید است که همراه با حجم زیادی آب باشد.
 

تقویت سیستم ایمنی بدن

مطالعات نشان می‌دهند که خرما می‌تواند با تحریک سیستم ایمنی بدن به تقویت آن کمک کند. این ویژگی به دلیل وجود بتا گلوکان در خرماست. بتاگلوکان یک پلی ساکارید است که نوعی بهتر و پیچیده‌تر از کربوهیدرات محسوب می‌شود و متخصصین تغذیه مصرف آن را توصیه می‌کنند. خرما همچنین حاوی مقادیر زیادی ترکیبات فنولی و کاروتنوئیدی است که هر دو خاصیت ضد سرطانی دارند. علاوه بر این خرما ویتامین‌های زیادی در خود دارد که به‌طور مشابه به حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خاصیت ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی دارند.
 
 

جایگزین خوب برای شکر

پس از چندین ساعت گرسنگی و روزه داری، بدن به‌شدت به غذاهایی با کربوهیدرات بالا مثل غذاهای شیرین تمایل پیدا می‌کند تا به این طریق بتواند سریعاً قند خون را به سطح طبیعی باز گرداند.
ولی مهم است که در این شرایط مراقب احتمال افزایش وزن و نوسان شدید سطح قند خون باشیم. این دو مسئله را می‌توان با مصرف میوه‌ها و خوراکی‌های طبیعی شیرین تضمین کرد. خرما یکی از بهترین گزینه‌ها برای این کار است که هم شیرین و خوش طعم است و هم با ایجاد احساس سیری زود هنگام و طولانی مدت، باعث جلوگیری از پر خوری و عوارض بعدی آن می‌شود.
 

بهبود یبوست

غذاهایی مثل خرما به دلیل داشتن فیبر خوراکی بالا می‌توانند به بهبود هاضمه و حرکت غذا در روده‌ها کمک کنند. به‌طور کلی توصیه می‌شود روزانه 20 تا 30 گرم فیبر خوراکی مصرف شود. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مقدار کافی فیبر باعث افزایش حجم مدفوع شده و از طرف دیگر مدت زمان باقی ماندن غذا در روده را کاهش می‌دهد. در ماه رمضان به دلیل کمبود آب در بدن، یبوست بسیار شایع می‌شود. در نتیجه مصرف خرما به همراه مصرف میزان کافی از آب در فاصله افطار تا سحر، می‌تواند به‌سلامت بهتر ما کمک کند.
 

سلامت قلب

خرما منبع عالی برای پتاسیم است. پتاسیم برای حفظ تعادل الکترولیتی و مایعات در بدن ضروری است. این ماده معدنی در انتقال درست سیگنال‌های عصبی نقش اساسی دارد و فشار خون و ضربان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل مصرف خرما می‌تواند به‌سلامت قلب کمک کرده و احتمال سکته قلبی و مغزی را کاهش دهد.
 

پیشگیری از بیماری‌های چشم

خرما حاوی ترکیباتی است که به‌پیش گیری از بیماری‌های مربوط به پیری چشم کمک می‌کند. مطالعات همچنین نشان می‌دهند که خرما منبع خوب زی زانتین و لوتئین است. این دو ترکیب نوعی کاروتنوئید هستند که در بافت‌های چشم وجود داشته و خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. به همین دلیل این دو ترکیب می‌توانند به جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات و آب مروارید کمک کند.
 

سیستم عصبی

خرما حاوی ویتامین B1، B2، B3 و B6 است و در نتیجه به تأمین ویتامین B مورد نیاز روزانه هر فرد کمک می‌کند. ویتامین B های ذکر شده همگی در متابولیسم کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها نقش دارند و در نتیجه به دریافت انرژی از مواد مغذی کمک می‌کنند. این ویتامین‌ها همچنین در حفظ سلامت سیستم عصبی نقش مهمی دارند. زمانی که میزان این ویتامین‌ها در بدن کاهش پیدا کند، فرد کاهش سطح انرژی، ضعف، خستگی و عدم تمرکز را تجربه خواهد کرد.
 

تقویت ساختار استخوان‌ها

معمولاً وقتی بحث از سلامت استخوان‌ها می‌شود بلافاصله به یاد کلسیم می‌افتیم. این در حالی است که در واقعیت جذب کلسیم به‌اندازه دریافت کلسیم اهمیت دارد. کلسیم و پتاسیم دو ماده معدنی هستند که در کنار یکدیگر به محافظت و ترمیم بافت‌های استخوانی کمک می‌کنند. مصرف خرما که حاوی مقادیر زیادی کلسیم، منیزیم، روی و فسفر است می‌تواند به‌سلامت استخوان‌ها و پیش گیری از بیماری‌هایی مثل پوکی استخوان کمک کند.
 

غذایی برای تمام فصول سال

مواد مغذی موجود در خرما بسته به نوع آن خرما، تازگی آن، شرایط رشد و البته میزان رسیده بودن آن دارد. با این حال خرما از معدود مواد غذایی است که می‌توان به‌راحتی آن را در تمام طول سال نگه داشت و به‌تدریج مصرف کرد. به همین دلیل است که معمولاً خرما به‌صورت خشک شده و رسیده مصرف می‌شود. خرمای تازه معمولاً حاوی پروتئین و ترکیبات فنولی بیشتر است و زمانی که خشک می‌شود بخشی از محتوای کربوهیدرات و آنتی‌اکسیدان آن از بین می‌رود. با این حال این کاهش در ارزش غذایی بسیار اندک و قابل صرف نظر کردن است و به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف خرما در طول سال و نه فقط در ماه رمضان حفظ گردد.

منبع: dailysabah

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.