ده خاصیت معجزه آسای سیب

ده خاصیت معجزه آسای سیب

 

۱) کمک به کاهش وزن

سیب میوه ای شیرین است که خوردن آن باعث احساس سیری می شود، اگرچه کالری دریافتی یک سیب متوسط فقط ۹۵ کالری می باشد. وجود فیبر غذایی فراوان در سیب باعث پرشدن معده و کنترل اشتها می گردد، در حالی که قسمت عمده این فیبرهای غذایی جذب بدن نمی شود. تحقیقات نشان داده اند که مصرف دو تا سه سیب در روز به همراه یک رژیم غذایی مناسب، می تواند به کاهش و کنترل وزن کمک نماید.

 

۲) مقادیر زیاد آنتی اکسیدان و ویتامین C

سیب جزو میوه هایی است که حاوی مقادیر فراوان آنتی اکسیدان می باشند. ترکیبات پلی فنولیک (polyphenolic) موجود در سیب نه تنها خواص آنتی اکسیدان دارند، بلکه می توانند به سلامت عمومی انسان نیز کمک شایانی نمایند. یک سیب متوسط همچنین می تواند ۱۴ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین نماید. باید توجه داشت که پوست سیب حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان می باشد، پس بهتر است که سیب با پوست میل شود.

 

۳) خاصیت ضدسرطان

آنتی اکسیدان، ترکیبات پلی فنولیک، و ویتامین C فراوان موجود در سیب، باعث خنثی کردن رادیکال های آزاد (free radicals)  در بدن می شود، که از عوامل اصلی ایجاد سرطان و پیری به شمار می آیند. خطر ابتلا به بیشتر سرطان های دستگاه گوارش از جمله سرطان کولون، روده، کبد و لوزالمعده و نیز سرطان سینه و پروستات ممکن است با مصرف روزانه سیب کاهش یابد.

 

۴) پیشگیری از دیابت و سندرم متابولیک

سیب حاوی مقادیر بالایی از قند فروکتوز می باشد، که پس از جذب از روده ها باید در کبد به گلوکز تبدیل شود، تا بتواند مورد استفاده بدن قرار گیرد. از این رو سیب باعث بالا رفتن قند خون (گلوکز) و نیاز به ترشح انسولین نمی گردد. خوردن یک یا دو سیب در روز می تواند بخشی از قند و فیبر روزانه مورد نیاز بدن را تامین نماید، بدون اینکه باعث افزایش وزن و نیاز به ترشح انسولین اضافی در بدن گردد. این خاصیت سیب می تواند به افرادی که دارای اضافه وزن هستند، در پیشگیری از ابتلا به دیابت و سندرم متابولیک (مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی شامل افزایش فشار خون، چربی خون، سطح انسولین در خون و چربی دور شکمی) کمک نماید.

 

۵) سلامت قلب

خوردن روزانه سیب با کم کردن میزان فشارخون و کلسترول LDL، می تواند باعث کاهش ریسک آترواسکلروز (atherosclerosis) و بیماری های قلبی – عروقی گردد. یک تحقیق معتبر بر روی ۱۶۰ زن در سنین بین ۴۵ تا ۶۵ سال که به مدت شش ماه، مصرف روزانه سیب را در رژیم غذایی خود گنجانده بودند، یک کاهش ۲۳ درصدی در میزان کلسترول LDL در ایشان را نشان داد.

 

۶) سلامت ریه ها و پیشگیری از آسم

تحقیقات متعدد رابطه بین خوردن روزانه سیب و کاهش خطر ابتلا به آسم (asthma) و یا محدود کردن حملات آسم را در افراد مبتلا نشان داده اند. جالب اینجاست که مصرف سیب در دوره حاملگی توسط مادر، می تواند خطر ابتلا به آسم در دوران کودکی را (در کودکان این مادران) کاهش دهد. سیب همچنین خطر ابتلا به عفونت ها و سایر بیماری های مزمن ریوی را نیز کاهش می دهد.

 

۷) سلامت مغز

تحقیقات دانشگاهی نشان داده اند که خوردن روزانه سیب، باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و از دست دادن حافظه در سالمندان می گردد. از آنجا که احتمالا رادیکال های آزاد و فعالیت اکسید کننده آنها، از عوامل پیری و مشکلات مربوط به آن مانند از دست دادن حافظه به شمار می آیند، مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان فراوان مانند سیب، با خنثی کردن این عوامل می تواند به سلامت مغز و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر کمک نماید.

 

۸) تقویت سیستم ایمنی

خوردن روزانه سیب از یک سو باعث کاهش فعالیت های التهابی در روده ها و سایر بخش های بدن می گردد، و از سوی دیگر باعث تقویت عمومی سیستم ایمنی می گردد. هر دوی این اثرات، باعث کاهش ابتلا به بیماری های عفونی و التهابی می شوند.

 

۹) سلامت دستگاه گوارش

خوردن روزانه سیب اثرات انکارناپذیری بر سلامت دستگاه گوارش دارد. وجود فیبر فراوان در سیب، در کوتاه مدت باعث تسهیل عبور مواد از دستگاه گوارش (transit) و جلوگیری از یبوست می گردد، و در درازمدت خطر ابتلا به سرطان های روده و کولون و سایر بیماری های التهابی روده (مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون) را کاهش می دهد. سیب همچنین باعث افزایش میزان باکتری های مفید در روده ها می گردد، زیرا ماده پکتین موجود در سیب، غذایی عالی برای این باکتری ها می باشد. این باکتری ها ضمن مبارزه با عوامل بیماریزا در روده ها، بخشی از ویتامین مورد نیاز بدن را نیز تامین می کنند.

 

۱۰) سلامت دندانها

سیب جایگزین مسواک زدن نمی باشد، ولی گاز زدن و جویدن سیب باعث پاک کردن قسمتی از جرم چسبیده به دندانها می گردد که از عوامل پوسیدگی دندان به شمار می آید. سیب همچنین با افزایش ترشح بزاق در دهان به جلوگیری از پوسیدگی دندانها کمک می نماید

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.