راهکار های درمان کبد چرب و روش های تغذیه ای برای کنترل این بیماری ( قسمت دوم )

استراتژی های درمان کبد چرب
افزایش سطح انسولین خون به دلیل مقاومت سلول های بدن نسبت به این هورمون پدیده شایعی است که در بسیاری از بیماری های متابولیک از جمله کبد چرب اتفاق می‌افتد. علاوه بر مقاومت به هورمون انسولین، تجمع بافت چربی به ویژه در محل نامناسب موجب آزاد شدن مولکول هایی موسوم به واسطه های التهابی می‌شود. واسطه های التهابی که با نام سیتوکین هم شناخته می‌شوند موجب فراخوانده شدن سایر سلول های سیستم ایمنی به کبد می‌شوند. به دنبال این امر به تدریج بافت کبد متحمل تغییرات مرتبط با بیماری می‌شود. بنابراین راهکار های درمانی مانند کاهش وزن یا تغییر عادت های غذایی فرد باید در راستای کاهش التهاب و کاهش مقاومت به انسولین باشد.

باید ها و نباید های تغذیه ای در کبد چرب
اضافه کردن چربی های سالم تر به رژیم غذایی موجب می‌شود که بدن بتواند تا حدودی بر مقاومت انسولین غلبه کند و سلول های بدن پذیرای گلوکز انباشته شده در خون شوند. چربی های حاوی امگا 3 در منابع غذایی مانند گردو، دانه سویا و بذر کتان یافت می‌شود. مهمترین منبع امگا 3 روغن ماهی ( به ویژه سالمون و ساردین ) است که مقادیر زیادی از این ترکیب را در خود گنجانده است. گروه دیگری از چربی های مفید موسوم به اسید های چرب تک غیر اشباع هستند که در زیتون و روغن زیتون به فراوانی یافت می‌شوند و برای درمان کبد چرب مفید هستند.
در مقابل این نوع از چربی ها، اسید های چرب اشباع شده قرار دارند که بیمار مبتلا به کبد چرب باید از از دریافت آنها خودداری کند. تفاوت بین این دو گروه از چربی به ساختمان شیمیایی آنها بر می‌گردد. از مثال های مواد غذایی حاوی اسید های چرب اشباع شده می‌توان به روغن پالم یا نارگیل، لبنیات حاوی چربی مانند ماست، پنیر و شیر های پر چرب و همچنین گوشت قرمز اشاره کرد. در کنار موارد گفته شده، مصرف غذا های سرخ کردنی و شور، استفاده از نوشیدنی های بسیار شیرین مثل نوشابه های معمولی و یا شربت ذرت حاوی مقادیر زیاد قند فروکتوز در فرد مبتلا به کبد چرب توصیه نمی‌شود.

چند راهکار تغذیه ای به بیماران کبد چرب
کبد چرب به مانند دیابت نوع دو یک بیماری وابسته به اختلالات متابولیک بوده و نیاز به مدیریت دقیق دارد. اگرچه تحقیقات گسترده‌ای در زمینه پیدا کردن درمان قطعی در حال انجام است ولی تا کنون دارو و یا روش درمانی مسلم برای کبد چرب ارائه نشده است؛ در واقع بهترین راهکار درمانی ارائه شده توصیه های مربوط به سبک زندگی و کاهش وزن هستند.

 

 

بسیاری از ترکیبات موجود در مواد غذایی وارد کبد شده و در آنجا متابولیزه می‌شوند. در بیماری کبد چرب، جایگزین شدن چربی با سلول های اصلی کبدی اتفاق می‌افتد که این امر در نهایت عملکرد کبد را کاهش می‌دهد. بنابراین بسیاری از ترکیبات غذایی و یا دارویی در بیمار باید با احتیاط و ملاحظه فراوان استفاده شود. بنابر این امر توصیه های ارائه شده در این قسمت تنها باید با تایید پزشک به کار گرفته شوند. مواد غذایی خاصی وجود دارند که به طور ویژه برای افراد مبتلا به بیماری و درمان کبد چرب مفید هستند:

چای سبز: این نوع چای منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است. چای سبز یک گزینه مناسب برای کاهش چربی خون در بیماران مبتلا به اختلالات متابولیک مانند کبد چرب است.
گردو: همانطور که پیش تر اشاره شد گردو منبع غنی از چربی امگا 3 می‌باشد که برای کبد چرب مفید است.
زردچوبه: این ادویه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی فراوانی است که با نام “فلاونوئید” شناخته می‌شوند. یکی از بهترین روش های مصرف این ادویه تهیه چای زردچوبه است. فلاوونوئید های موجود در زرد چوبه در درمان کبد چرب و کاهش خطر ابتلا به این بیماری، مفید می‌باشند.
آووکادو: مقادیر چربی سالم و فیبر موجود در این گیاه باعث کاهش قند خون و استرس اکسیداتیو شده و یکی از پیشنهاد های تغذیه ای مهم در افراد مبتلا به دیابت و کبد چرب می‌باشد. با این حال مصرف آووکادو در افراد با نارسایی کبدی باید با احتیاط صورت بگیرد.
میوه و سبزیجات: پر واضح است که یک رژیم حاوی میوه ها و سبزیجات فراوان نقش مهمی در سبد غذایی افراد مبتلا به بیماری های متابولیک مانند کبد چرب ایفا می‌کند. به خصوص کلم بروکلی به طور ویژه ای به مبتلایان به کبد چرب پیشنهاد شده است.
و در آخر حبوبات و غلات کامل و مغز ها، که به کنترل بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک می‌کنند.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.