رژیم غذایی برای کودکان چاق

اضافه وزن در ایران بیش از هر زمان دیگر همه گیر شده و حالا با معضلی به نام چاقی کودکان مواجه هستیم. اگر مراقب نباشیم، نسل جوان آینده به‌جای تجربه کردن زندگی، درگیر مشکلات چاقی خواهند بود!
اضافه وزن در ایران بیش از هر زمان دیگر همه گیر شده و حالا با معضلی به نام چاقی کودکان مواجه هستیم. اگر مراقب نباشیم، نسل جوان آینده به‌جای تجربه کردن زندگی، درگیر مشکلات چاقی خواهند بود!
لازم نیست حتماً یک متخصص تغذیه و سلامت باشید تا متوجه چاقی و اضافه وزنی که بیشتر کودکان امروزی دارند را متوجه شوید. هر کسی که کمی اطلاعات پزشکی داشته باشد، متوجه وخامت وضعیت سلامت کودکان نسل جدید می‌شود. اضافه وزن در ایران بیش از هر زمان دیگر همه گیر شده و حالا با معضلی به نام چاقی کودکان مواجه هستیم. خطر این اپیدمی زمانی بیشتر حس می‌شود که بدانیم بیشتر کودکان چاق، در بزرگ‌سالی هم دارای اضافه وزن خواهند بود. و این یعنی اگر مراقب نباشیم، نسل جوان آینده به‌جای تجربه کردن زندگی، درگیر مشکلات چاقی خواهند بود! رژیم غذایی سالم و سبک زندگی طبیعتاً بهترین راه برای درمان اضافه وزن کودکان است. ولی چاقی کودکان با چه معیاری سنجیده می‌شود و چه رژیم غذایی برای کاهش وزن برای کودک در حال رشد مناسب است؟
پیش از اینکه به جواب این سؤالات بپردازیم، باید مشخص کنیم که علت اصلی این چاقی چیست؟ اگر قرار باشد با اضافه وزن کودکان مقابله کنیم، باید قبل از هر چیز از ادامه روندی که باعث اضافه وزن شده، جلوگیری کنیم.
 

علت چاقی کودکان چیست؟

کودکان درست مانند بزرگ‌ترها، تحت تأثیر شدید سبک زندگی مدرن هستند. زندگی کم تحرک، عادات اشتباه، غذاهای نامناسب و … . متأسفانه حتی کودکستان و مدرسه هم تفاوت زیادی در سبک زندگی کودک ایجاد نمی‌کند و در نتیجه عادت‌های ایجاد شده، به‌احتمال زیاد تا بزرگ‌سالی همراه فرد خواهد ماند. ساعات زیادی که کودکان پای تلویزیون می‌نشینند یا مشغول بازی‌های کامپیوتری می‌شوند، در حقیقت همان زمانی است که باید صرف فعالیت‌های فیزیکی و ارتباط با دنیای فیزیکی شود. علاوه بر سبک زندگی، عوامل ژنتیکی هم در چاقی کودکان بی‌تأثیر نیستند، ولی تأثیر سبک زندگی به‌مراتب بیشتر از ژنتیک است.
باید گفت ترکیب تمام این عوامل زمینه سازی اضافه وزن در کودکان می‌شوند. در برخی موارد نادر هم مشکلاتی مثل مشکلات هورمونی و … باعث چاقی می‌شود. چاقی و اضافه وزن مشکلات زیادی به همراه دارد. کودکان هم به همان اندازه افراد بزرگ‌سال در معرض خطرات هستند. ولی چطور باید چاقی کودک را تشخیص دهیم؟ معیار اضافه وزن کودکان چیست؟
 
 

معیار تشخیص چاقی کودکان

بهترین راه برای تشخیص اضافه وزن کودک، مراجعه به یک متخصص تغذیه است. محاسبه شاخص توده بدنی یا BMI یکی از معیارهای تشخیص چاقی است. این شاخص با اندازه گیری قد و وزن محاسبه می‌شود. این شاخص بسته به الگوی رشد کودک معانی متفاوتی می‌تواند داشته باشد. به همین دلیل نظر یک متخصص پزشک برای این کار لازم است.
 

راه درمان چاقی کودکان

اگر پس از بررسی‌های انجام شده متوجه شدید که کودک دچار اضافه وزن است، باید هر چه زودتر دست به کار شوید. ولی اولین قدم برای این کار پذیرش کودک است. مهم‌ترین مسئله در مسیر کاهش وزن برای کودک پشتیبانی شماست. کودک باید مطمئن باشد که شما همیشه از او حمایت می‌کنید. در واقع احساس و تصوری که کودک در مورد خود دارد تا حد زیادی همان حسی است که شما نسبت به او دارید و به او منتقل می‌کنید! بنابراین اولین مرحله پذیرش کامل کودک و حمایت از اوست. به‌علاوه باید کودک در جریان کار قرار بگیرد و بداند که چه اتفاقاتی قرار است بیفتد. در ضمن شما باید حرف‌های کودک و نگرانی‌ها یا مشکلات دیگری که دارد را بشنوید و نهایتاً همکاری کودک را جلب کرد.
 

تغییر سبک زندگی برای رفع چاقی کودک

بهترین راه برای کاهش وزن، تغییر سبک زندگی است. تغییر یک یا دو عادت جزئی در زندگی روزمره شاید به‌اندازه کافی تأثیر گذار نباشد. راه حل، مشارکت تمام خانواده است. برنامه‌ای بریزید که همه خانواده در آن دخیل باشند. مثلاً همگی در فعالیت‌های بدنی شرکت کنید. یا همگی نوع غذاهایی که می‌خورید را تغییر دهید.
اگرچه تغییر سبک زندگی ضروری است، ولی باید نیازهای کودک و شرایطش را هم درک کرد. او نیم تواند مثل بزرگ سالان منطقی رفتار کند. بنابراین نباید انتظار داشته باشید همیشه تابع قوانین و مقررات باشد. به‌علاوه چاقی کودکان خودش می‌تواند عامل برای اجتناب از تحرک باشد چرا که این کار برایش بسیار سخت‌تر است. در نهایت اینکه تلاش کنید مدت زمانی که خانواده بدون فعالیت دور یکدیگر نشسته‌اید را تا حد امکان کاهش دهید.
 

رژیم لاغری کودکان دارای اضافه وزن

مشابه تغییر سبک زندگی،  هم باید برای تمام اعضای خانواده باشد. عادات غذایی تمام افراد بر اساس رژیم غذایی سالم و متعادلی که گفته می‌شود تنظیم شود. البته طبق نیازهای فردی هر عضو، این رژیم کمی می‌تواند متفاوت باشد. ولی قواعد و اصول کلی برای همه یکسان است.
 

کمتر غذا بخورید

اولین قانون، به‌اندازه خوردن است. نه فقط برای کودکان، که برای همه افراد رعایت این قانون لازم است. به کودک برای خوردن غذا اصرار نکنید. رفتار اشتباهی که بسیاری از پدر و مادرهای ایرانی باید کنار بگذارند. بگذارید کودک خودش غذای بیشتر بخواهد، بعد به او غذا دهید. یک اشتباه دیگر رایج استفاده از ظرف‌های بزرگ‌سالان برای کودکان است. قرار نیست کودکان به‌اندازه بزرگ‌سالان غذا بخورند. وقتی ظرف غذای بزرگ جلوی کودک می‌گذارید، در واقع به‌طور نامحسوس او را به خوردن غذای بیشتر تشویق می‌کنید!
 مسئله دیگری که معمولاً باعث پرخوری می‌شود، سریع خوردن غذاست. هر چه با آرامش بیشتری غذا بخورید، احتمال پر خوری کمتر می‌شود.
 

کودک چاق چه غذا و رژیم غذایی نیاز دارد؟

جای خالی میوه و سبزیجات در تغذیه بیشتر مردم ایران دیده می‌شود. استفاده از میوه و سبزیجات در رژیم غذایی برای کاهش وزن همیشه توصیه می‌شود. علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار، میوه و سبزیجات فیبر زیادی در خود دارند که به رفع چاقی کودک کمک می‌کنند.
کودکان در روز باید چندین وعده میوه و سبزیجات مصرف کنند. 5 وعده در روز شاید در ابتدا زیاد به نظر برسد، ولی خیلی زود به آن عادت می‌کنید. مطمئن باشید بدن کودک بیشتر از هر چیز به همین مواد موجود در میوه و سبزیجات نیاز دارد. میوه و سبزیجات تازه، یخ زده، خشک شده، پخته شده و … همگی مفید هستند. آب میوه‌ها و اسموتی ها را هم می‌توانید جزو بخشی از میوه و سبزیجات مصرف روزانه حساب کنید. البته حتماً از آب میوه‌ها و محصولات کاملاً طبیعی و بدون شکر و شیرین کننده استفاده کنید.
صبحانه هیچ گاه نباید فراموش شود. کودکانی که صبحانه نمی‌خورند بیشتر در معرض چاقی هستند. صبحانه‌های سالم و ساده مثل املت، میوه‌ها و سبزیجات، نان و پنیر، شیر و … برای کودک هم جذاب است و هم کافی. سعی کنید تنوع غذایی را رعایت کنید. فقط به دنبال غذاهای چرب یا شیرین نباشید. بهتر است نان هم نان سبوس دار یا غلات کامل باشد.
میزان دریافت چربی و قند را کم کنید. البته چربی مغزهای و دانه‌های روغنی مشکلی ندارند. در عوض باید چربی دریافتی از طریق غذای روزانه کم شود. در مورد شیرینی جات هم همین‌طور است. قند و شیرینی طبیعی میوه‌ها و غذاها معمولاً آن‌قدر زیاد نیست که باعث چاقی کودک شود. ولی شیرینی‌های دیگر مثل شکلات، بیسکوییت، کیک و … مقدار بسیار زیادی چربی و شکر دارند که برای کودک مناسب نیست.
و در نهایت اینکه فست فود و غذاهای مضر دیگر را کنار بگذارید یا آن را محدود کنید. سعی کنید به‌جای آن‌ها، غذاهای خوش مزه و سالم دیگر را به کودک معرفی کنید. البته مدتی طول می‌کشد تا کودک به غذاهای جدید عادت کند ولی ارزشش را خواهد داشت.

به‌طور کلی باید گفت که مشکل چاقی کودکان با تحرک بیشتر، تغییر سبک زندگی، محدود کردن کالری دریافتی و البته حمایت و پشتیبانی اعضای خانواده ممکن می‌شود. با توجه به مشکلات بسیار زیاد در آینده و همین طور تلاش چند برابر که باید برای کاهش وزن انجام شود، جلوگیری از چاقی و اضافه وزن از دوران کودکی بهترین راه است.
منبع:
webmd.com
eufic.org
news-medical.net
nhs.uk

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.