رژیم غذایی کتوژنیک (قسمت دوم)؛ در ژریم کتوژنیک چی بخوریم؟

در بخش اول مقدمه رژیم کتوژنیک  به تعریف این رژیم غذایی و انواع آن پرداختیم و حالا که می‌دانیم رژیم کتوژنیک یا همان رژیم کتونی چیست ؛ در این مطلب قصد داریم تا نگاهی جزئی‌تر به این رژیم غذایی داشته و به فواید، باید‌ها، نباید‌ها و غذاهایی که باید در دستور رژیم کتو گنجانده شوند پرداخته و راهنمایی جامع‌تر از رژیم کتو را خدمت شما ارائه کنیم؛ با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

  • فواید رژیم غذایی کتوژنیک برای سلامتی
  • در رژیم کتوژنیک چه غذایی مصرف کنیم؟
  • در رژیم کتوژنیک چه غذاهایی مصرف نکنیم؟
  • رژیم غذایی و درمان صرع

فواید رژیم غذایی کتوژنیک برای سلامتی

رژیم غذایی کتو می‌تواند در هر رده سنی برای همه افراد تجویز شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته، نوع استاندارد این رژیم می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد، که از جمله آن‌ها می‌توان به کنترل فشار خون بالا و جلوگیری از بیماری قلبی عروقی، کنترل بیماری‌های متابولیک مزمن مانند دیابت و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، کاهش وزن و همچنین کنترل بسیاری از بیماری‌های اعصاب نظیر پارکینسون، صرع و آلزایمر اشاره کرد. در پژوهشی بر روی حیوانات با آسیب مغزی، استفاده از رژیم کتو نقش سودمندی در بهبودی آسیب‌های مغزی ایفا کرده است. کنترل بیماری ‌های متابولیکی نظیر دیابت، ارتباط نزدیکی با پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش دارد. در صورتی که شما ورزشکاری حرفه‌ای هستید و یا قصد دارید به کمک بدن‌سازی حجم عضلات خود را افزایش دهید، توصیه می‌شود از این رژیم استفاده نکنید.

در رژیم کتوژنیک چه غذا‌یی را مصرف کنیم؟

کتاب رژیم کتوژنیک

برای اینکه رژیم غذایی کتو خود را کاملا بر پایه اصول انجام داده باید بدانید که در این رژیم غذایی چه غذاهایی مجاز بوده و می‌تواند در سبد روزانه شما قرار بگیرند. مواد غذایی که می‌توانید در رژیم کتو از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

1) گوشت قرمز، گوشت مرغ و بوقلمون، گوشت ماهی های چرب مانند سالمون  و ماهی تن
2) روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون و نارگیل
3) مغز بادام و گردو، تخم کتان
4) کره و خامه تهیه شده از شیر طبیعی
5) تخم مرغ ماده ای غذایی است که جایگاه مهمی در رژیم کتو داشته و منبع تامین پروتئین و چربی است.
6) پنیر های فراوری نشده مانند پنیر موتزارلا و چدار
در میان وعده های غذایی می توان از مواد غذایی مانند شکلات تلخ، میلک شیک با شیر بادام، پودر کاکائو و کره‌ی بادام‌زمینی یا پنیر به همراه چند قاشق روغن زیتون استفاده کرد.

 

 

در رژیم کتوژنیک چه غذایی را مصرف نکنیم؟

اما در برنامه غذایی هفتگی رژیم کتوژنیک خودمان از چه غذاهایی نباید استفاده کنیم؟ با توجه به پایین بودن میزان قند در نظر گرفته شده در رژیم کتوژنیک، مصرف مواد غذایی زیر در ممنوع است:

  1. مواد غذایی حاوی شیرینی زیاد مثل بستنی، نوشابه و آب‌نبات
  2. غلات و مواد حاوی کربوهیدرات بالا مانند ماکارونی، برنج و پاستا3) شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین.
  3. مصرف الکل و شیرین کننده های جایگزین قند، به این دلیل که معمولا در ساختار آنها از اتانول (الکل قند) استفاده شده است.
  4. مصرف میوه ها باید در رژیم کتو محدود شود و میوه‌هایی نظیر توت فرنگی، بلوبری و شاتوت میوه های مجاز در رژیم ketoJenik به حساب می‌آیند.
  5.  مصرف حبوبات مانند لوبیا، نخود، عدس و لپه باید در رژیم کتوژنیک محدود شود.
  6. چربی های ناسالم و فراوری شده مانند سس مایونز
  7. سبزیجات شیرین مانند هویج و سیب زمینی

رژیم کتوژنیک و درمان صرع

صرع (Epilepsy) یک بیماری سیستم عصبی است که در بیشتر مواقع با تشنج‌های مکرر و شدید شناخته می‌شود. درصد زیادی از بیماران با درمان دارویی توسط پزشک قادر به کنترل صرع خود می‌شوند. با این وجود حدود 30 درصد از بیماران با صرع مقاوم به درمان به پزشک مراجعه می‌کنند. درمان جراحی برای این افراد ممکن است با عوارض زیادی همراه باشد و یا اصلا غیر ممکن باشد؛ لذا روش‌های تغییر سبک زندگی نظیر تغذیه درمانی می‌تواند به این افراد کمک شایان توجهی کند. چگونگی سازوکار تاثیر رژیم ketoJenik بر درمان صرع به طور کامل شناخته نشده است.

 

علت اصلی بیماری، برانگیختگی و افزایش حساسیت مغز به محرک‌های بیرونی و همچنین عدم وجود پاسخ‌های مهاری به موقع است. گمان می‌رود رژیم کتوژنیک با تغییرات متابولیک خود بر خون و مایع مغزی نخاعی، که سبب افزایش کتون‌ها و کاهش قند خون می‌شود، اثرات مهاری بر سیناپس‌های مغزی اعمال کرده و بدین روش پاسخ‌های تحریکی مغزی را مهار می‌کند. برخی پژوهشگران اذعان می‌دارند که اجسام کتونی تولید شده توسط سلول‌های کبدی، در مهار پاسخ‌های تحریکی مغز و درمان صرع نقش دارند. برخی پژوهش‌ها توصیه می‌کنند فرد مبتلا به صرع، در صورت تشخیص پزشک تحت درمان با این رژیم قرار گیرد.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. شما نیز می‌توانید از طریق بخش نظرات تجربیات خود را در مورد رژیم غذایی ketoJenik با ما به اشتراک بگذارید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.