هر آنچه که باید در مورد کرونا بدانید

در آغاز سال ۲۰۲۰ نوع جدیدی از ویروس کرونا که به نام کووید ۱۹ (COVID-۱۹) نیز شناخته میشود به علت شیوع بسیار سریع و گسترده آن در سر خط همه اخبار دنیا قرار گرفت.
منشا این ویروس بازار غذا فروشی چینی در شهر ووهان بود و پس از شناسایی در دسامبر ۲۰۱۹ در کشور های مختلف از آمریکا تا کشور های اروپایی و آسیای شرقی را درگیر کرد و بیش از ده ها هزار نفر را مبتلا و بیش از ۲۵۰۰ نفر را به کام مرگ کشانده است.
در ادامه به بررسی نحوه شیوع کرونا، علائم ابتلا به کرونا، تفاوت و شباهت های کرونای جدید با انواع کرونا های شناخته شده قبلی و راه های جلوگیری از انتشار این ویروس میپردازیم.

علائم اختصاصی ابتلا به کرونا چیست؟

اطلاعات پزشکان در مورد بیماری کرونا روز به روز در حال افزایش است، در حال حاضر میدانیم که کرونا در ابتدا میتواند علامتی نداشته باشد.
شما ممکن است که در ابتدا از ۲ روز تا ۲ هفته ناقل بیماری باشید بدون اینکه متوجه باشید.
با این حال برخی از علائم شایع کرونا که با ابتلا به COVID-۱۹ به طور اختصاصی در فرد بیمار ظاهر شامل موارد زیر است:

  • احساس تنگی نفس
  • سرفه ای که به مرور زمان شدیدتر میشود
  • افزایش دمای بدن و تب که به مرور زمان و شدت یافتن بیماری بیشتر میشود

پزشکان در حال حاضر در تلاشند تا سایر علائم بیماری کرونا را به دست آورند و در اختیار عموم قرار دهند.

در صورتی که شما هرکدام از علائم بالا را دارید و اخیرا در معرض آلودگی قرار گرفته اید حتما به پزشک مراجعه کنید تا از عدم ابتلای خود به کرونا اطمینان حاصل نمایید.

مقایسه بیماری کرونا و آنفولانزا

علائم بیماری کرونا میتواند به آنفولانزا شبیه باشد و با آنفولانزا اشتباه گرفته شود.
آنفولانزا نسبت به کرونا بسیار شایع تر و کشنده تر است. آمار مرگ و میر در بیماران مبتلا به آنفولانزا در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ حدود ۷% بوده در صورتی که این عدد در مبتلایان به کرونا در حدود ۲ الی ۳% از افرادی که تشخیص کرونا در آنها داده شده گزارش شده است.(۲)
برخی علائم مشترک در بیماری آنفولانزا و کرونا شامل موارد زیر است:

  • سرفه
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • گلو درد
  • سر درد
  • تب
  • خستگی
  • درد بدن
  • لرز

چه عواملی باعث بیماری کرونا میشوند؟

کرونا ویروس ها زونوتیک هستند، این به این معنی است که آنها در ابتدا در حیوانات به وجود آمدند و سپس از طریق حیوان به انسان منتقل میشوند. برای انتقال ویروس کرونا به انسان، فرد باید در معرض حیوانی که به کرونا آلوده است قرار بگیرد و از این طریق ویروس به بدن انسان منتقل میشود.
هنگامی که فردی به کرونا مبتلا میشود میتواند این ویروس را از طریق قطرات تنفسی میتواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، پس از انتقال قطرات تنفسی به فرد سالم، ویروس در مجراهای تنفسی آلودگی ایجاد میکند و موجب عفونت دستگاه تنفسی فرد میشود و بیماری گسترش پیدا میکند.
ویروس کرونا به یک حیوان خاص مرتبط نمیشود و دانشمندان این احتمال را میدهند که ویروس از خفاش به مار ها و مورچه خوار ها انتقال پیدا کرده و سپس به انسان سرایت کرده است.

چه کسانی در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند؟

در صورتی که ارتباط نزدیک با افراد مبتلا با کرونا داشته اید خطر ابتلای شما به این بیماری بسیار بالا است، بخصوص اگر هنگام عطسه یا سرفه بیماران مبتلا به کرونا در معرض ذرات ریز تنفسی آنها قرار داشته باشید.
شستن دست ها و ضد عفونی کردن سطوح به کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا و سایر ویروس های واگیر دار دیگر بسیار میتواند کمک کننده باشد.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بیشترین افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا افراد سالمند هستند و میانگین سنی افرادی که تست کرونا در آنها مثبت اعلام شده ۴۵ سال است. علاوه بر این احتمال ابتلای مردان نسبت به زنان به کرونا بیشتر است و در حدود ۲/۳ افراد مبتلا به کرونا از مردان هستند.
بیمارانی که به بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی عروقی، دیابت و … مبتلا هستند و یا و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند هم بیشتر در معرض ابتلا به بیماری و رسیدن به مرحله حاد کرونا قرار دارند.

تشخیص ابتلا به بیماری کرونا

تشخیص کرونا همانند سایر ویروس های دیگر از طریق آزمایش خون، بزاق و بافت برداری امکان دارد که در حال حاضر در ایران تنها بیمارستان ها این آزمایشات را انجام میدهند و آزمایشگاه های خصوصی مجاز به انجام تست این بیماری نیستند.
در صورتی که علائم مشکوک به کرونا دارید و در ۱۴ هفته گذشته با افراد مشکوک به کرونا در تماس بوده اید با پزشک خود صحبت کنید تا شما را برای انجام آزمایش های لازم تشخیص کرونا راهنمایی کند.
توجه داشته باشید که تشخیص قطعی ابتلا به کرونا فقط با انجام آزمایش های مشخص میشود و بدون انجام آزمایش نمیتوان نسبت به ابتلا به کرونا تشخیص قطعی داد.

توضیحات برای عکس ثبت نشده

راه های درمان کرونا

در حال حاضر درمان اختصاصی برای کرونا ۲۰۱۹ و عفونت وجود ندارد، هرچند که کشف واکسن و درمان بیماری در دست بررسی است و دانشمندان در حال تلاش برای یافتن راهی برای درمان این بیماری هستند.
در حال حاضر پروتکل های درمانی بیشتر بر روی کنترل علائم بیماری تمرکز دارند و سعی در کنترل علائم بیماری دارند تا روند بهبودی بیمار طی شود.
در صورتی که به کرونا ۲۰۱۹ مبتلا شده اید سریعا پروتکل های درمانی خود را آغاز کنید و به صحبت های پزشک خود عمل کنید، پزشک ممکن است برای هرکدام از علائم بیماری درمانی جداگانه و متناسب با بیماری در نظر بگیرد.
در حال حاضر انواع بیماری های مشابه نظیر سارس و مرس دارای واکسن هستند اما هنوز برای کرونا واکسنی کشف نشده است.
برخی از درمان هایی حمایتی برای کرونا که با درمان های سارس و مرس مشابه است شامل موارد زیر است:

  • تجویز دارو های ضد ویروس
  • حمایت های تنفسی از جمله استفاده از دستگاه های کمک به تنفس
  • استروئید ها برای کاهش التهاب ریه
  • تزریق پلاسمای افراد بهبود یافته

عوارض کرونا چیست؟

جدی ترین عارضه کرونه نوعی عفونت ریه است که به آن پنومونی کرونا ۲۰۱۹ گرفته میشود، نتایج مطالعه ای که بر روی ۱۳۸ نفر از افراد مبتلا به کرونا در شهر ووهان چین صورت گرفت مشاهده شد که ۲۶% افراد مبتلا به عفونت شدید ریه شده و نیاز به مراقبت های شدید تر در بخش مراقبت های ویژه (ICU) دارند.(۴)
در حدود ۴% از افرادی که از افرادی که با عفونت شدید ریه به بخش مراقبت های ویژه انتقال داده میشوند در برابر بیماری تسلیم و به کام مرگ فرو میروند.
در حال حاضر تنها عارضه ای که به طور اختصاصی با کرونا در ارتباط است پنومونی تنفسی ریه است، اما محققان عوارض زیر را هم در بیماران مبتلا به کرونا تشخیص داده اند:

  • سندرم زجر تنفسی (سخت شدن نفس کشیدن برای فرد بیمار)
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • شوک قلبی شدید
  • درد شدید عضلانی
  • خستگی
  • آسیب و یا حمله قلبی

چگونه از ابتلا به کرونا پیشگیری کنیم؟

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری کرونا محدود کردن ارتباط با افراد مشکوک به کرونا و کسانی که علائم بیماری را دارند و همچنین افرادی که در دو هفته گذشته با افراد مبتلا به کرونا در ارتباط بوده اند است.
بیشترین راهی که ویروس هایی نظیر کرونا میتوانند از فردی به فرد دیگر انتقال یابند از طریق قطرات تنفسی است که میتواند به مستقیما فرد را آلوده کند و یا بر روی سطوح مختلف قرار گیرد و پس از تماس دست به آن سطح و سپس به صورت فرد از طریق چشم، دهان و بینی به فرد منتقل شود و یکی دیگر از بهترین راه های مقابله با کرونا شستشوی دائم دست ها پس از تماس با سطوح آلوده است.
راهکار های بعدی که میتواندی در پیشگیر از شیوع ویروس کرونا انجام دهید شامل موارد زیر است که با رعایت آن میتوانید از ابتلای خود به کرونا پیشگیری کنید:

  • تا حد امکان در حضور در تجمعات و مکان های شلوغ خودداری کنید.
  • دست خود را حداقل ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون شستشو دهید.
  • صورت، چشم، بینی و دهان خود را با دست های آلوده و بیرون از محیط منزل لمس نکنید.
  • در صورتی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا را دارید از منزل خارج نشوید.
  • هنگام عطسه یا سرفه دهان خود را با قسمت داخلی آرنج خود بپوشانید، دستمال و دستمال کاغذی های مصرف شده را در محیط رها نکنید و به سطل زباله بیندازید.
  • اجسام مورد استفاده خود را به طور مرتب ضد عفونی کنید، از مواد ضد عفونی کننده برای تمیز کردن گوشی موبایل، دسته کلید، لبتاب و … استفاده کنید.
توضیحات برای عکس ثبت نشده

به این نکته باید توجه کنید که ضد عفونی کننده های الکلی میتوانند بار میکروبی دست ها را کاهش دهند و بسیاری از آنها را از بین ببرند اما جایگزین شست و شوی دست با آب و صابون نمیشوند.
استفاده از ضد عفونی کننده های الکلی که حداقل ۶۰% الکل داشته باشند در نبود آب و صابون برای ضد عفونی کردن دست میتوانند مفید باشند اما باز هم تاکید میکنیم که این امر برای پیشگیری کامل از ویروس کرونا کفایت نمیکند.

برای مقابله با کرونا چه کنیم؟

پیش از هر چیزی وحشت نکنید، نیازی به استفاده از ماسک و یا قرنطینه نیست مگر اینکه شما به بیماری کرونا مبتلا باشید. احتمالا پس از خواندن میزان مرگ و میر و آمار مبتلایان به بیماری ممکن است دچار ترس شوید، اما ویروس کرونا نسبت به آنفولانزا بسیار خطر مرگ آوری کمتر و شیوع کمتری دارد.
از راهنماهای پیشگیری از بیماری که در مراجع رسمی کشور منتشر میشود استفاده کنید و دچار ترس نشوید، در صورت ابتلا به کرونا آرامش خود را حفظ کنید و با پزشک خود برای معالجه و درمان تماس بگیرید و با رعایت موارد ایمنی از انتشار آن جلوگیری کنید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.