رژیم غذایی در کم کاری تیروئید | چه غذاهایی برای کم کاری تیروئید مفید است

درمان کم کاری تیروئید معمولا با دریافت داروهایی که جایگزین هورمون های تیروئیدی میشوند آغاز میشود، اما به همینجا ختم نمیشود. شما در کم کاری تیرویید باید مراقب رژیم غذایی خود هم باشید. داشتن  رژیم غذایی مناسب بر ای کم کاری تیرویید  از بروز اضافه وزن در شما که معمولا در کم کاری تیروئید رخ میدهد جلوگیری میکند. اجتناب از مصرف برخی غذاها میتواند به تاثیر بهتر و بیشتر داروها به شما کمک کند.
در اینجا به برخی از مواد غذایی که باید به رژیم کم کاری تیروئید خود اضافه کنید یا از آن حذف کنید نگاهی می اندازیم:

در کم کاری تیروئید چه بخوریم؟

رژیم غذایی معجزه آسایی برای کم کاری تیروئید نداریم اما یک رژیم غذایی کم چرب و متعادل با مقادیر مناسب از میوه ها، سبزیجات، گوشت ها (گوشت قرمز، ماهی، ماکیان و…)، لبنیات و غلات کامل میتواند به داشتن زندگی عادی در فرد مبتلا به کم کاری تیروئید کمک کند.

در رژیم غذایی کم کاری تیرویید شما باید نگران انرژی دریافتی خودتان هم باشید، کنترل میزان غذای دریافتی برای جلوگیری از اضافه وزن در شما ضروری است.
کم کاری تیروئید متابولیسم و سوخت و ساز بدن شما را کاهش میدهد و به راحتی میتواند سبب افزایش وزن شما شود، مگر اینکه بیشتر از کالری دریافتی خود کالری بسوزانید.

پرهیز غذایی کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید با برخی محدودیت های غذایی در رژیم غذایی کم کاری تیرویید همراه است. در ابتدا شما باید از غذاهای پرچرب، فراوری شده و دارای قند زیاد پرهیز کنید تا از افزایش وزن شما جلوگیری شود. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید مصرف نمک است، میزان نمک دریافتی شما نباید بیشتر از ۱ قاشق چای خوری باشد، دریافت بیشتر از این مقدار نمک میتواند سبب افزایش فشار خون شما شود که در کم کاری تیروئید میتواند خطرناک باشد.

غذاهایی که میتوانند بر روی عملکرد صحیح هورمون های تیروئید شما و یا داروها جایگزین این هورمون ها تاثیر بگذارند و عملکرد آن را با اختلال مواجه کنند و باید محدود شوند را در ادامه میبینیم:

ید

ید برای تولید هورمون های تیروئیدی ضروری است، هرچند که بدن انسان ید را تولید نمیکند اما میتوان در غذاهای مختلفی مثل نمک ید دار، پنیر، ماست، توت ها، ماهی و غذاهای دریایی ید را یافت و شما میتوانید از این غذاها در رژیم غذایی کم کاری تیرویید استفاده کنید. اگر شما رژیم غذایی نرمال و متعادلی داشته باشید دچار کمبود این ماده غذایی نمیشوید.

با این حال نیاز نیست که شما بیش از اندازه ید مصرف کنید، استفاده از مکمل های ید و آهن و دریافت بیش از اندازه این املاح میتواند منجر به پرکاری تیروئید شود و برای فعالیت طبیعی بدن اختلال ایجاد شود. از مصرف مکمل های حاوی جلبک دریایی به علت محتوای ید زیاد آن خودداری کنید.

سویا

غذاهایی بر پایه سویا مثل توقو یا نان های تهیه شده از آرد سویا سرشار از پروتئین، کم چرب و غنی از مواد مغذی مفید هستند. با این حال ترکیبات سویا دارای ترکیبات هورمون های زنانه هستند که میتوانند در جذب هورمون تیروئید در بدن شما اختلال ایجاد کنند.

البته نیاز نیست که مصرف غذاهای بر پایه سویا را کاملا محدود کنید، با متخصص تغذیه خود میتوانید در خصوص میزان محدودیت در دریافت محصولات بر پایه سویا و یا میزان مجاز دریافت آنها باید صحبت کنید.
حداقل ۴ ساعت پس از مصرف داروهای تیروئیدی خود از مصرف هرگونه محصولات بر پایه سویا در  رژیم غذایی  خود پرهیز نمایید.

فیبر

مصرف بیش از اندازه فیبر در رژیم غذایی کم کاری تیروئید میتواند در جذب داروهای تیروئید مصرفی شما اختلال ایجاد کند. مطالعات و تحقیقات در حال حاضر تاکید به مصرف روزانه 25 گرم فیبر  برای خانم ها و ۳۸ گرم فیبر برای آقایان دارد. از متخصص تغذیه خود در مورد میزان فیبری که روزانه باید مصرف کنید بپرسید.

مصرف فیبر را کاملا محدود نکنید، فیبر در مواد غذایی مفیدی نظیر میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل دیده میشود، اما نباید بیش از اندازه هم فیبر مصرف کنید و پس از مصرف داروهای تیروئید خود تا چند ساعت از مصرف غذاهای پر فیبر خودداری کنید.

سبزیجات خانواده کلم

کلم ها نظیر کلم بروکلی، کلم بروسل، گل کلم و … خانواده ای از گروه سبزیجات هستند، این سبزیجات سرشار از فیبر، ویتامین های مختلف و مواد مغذی هستند که میتوانند از بدن در برابر سرطان و دیگر بیماری ها محافظت کند.
مصرف زیاد این سبزیجات در رژیم غذایی با کم کاری تیروئید در ارتباط هستند، مصرف مقدار کمی از این سبزیجات مشکلی ایجاد نمیکند اما مصرف مقادیر زیاد آن میتواند با عملکرد تیروئید تداخل داشته باشد.

توضیحات برای عکس ثبت نشده

الکل

الکل با داروی تیروئید تداخل ندارد، اما در صورتی که بیش از اندازه الکل مصرف کنید به کبد شما آسیب می رساند، از آنجایی که کبد وظیفه تجزیه و دفع لووتیروکسین اضافی را دارد در صورت آسیب کبد لووتیروکسین اضافی در خون باقی میماند و دفع نمیشود و میتواند برای بدن مشکل ساز شود.

گلوتن

گلوتن – پروتئینی که در گندم، جو و جو دوسر یافت می شود – مستقیما روی عملکرد تیروئید تاثیر ندارد، با این حال برخی از بیمارانی که به کم کاری تیروئید ناشی از بیماری های خود ایمنی مبتلا هستند نسبت به گلوتن هم حساسیت دارند و در صورت مصرف این پروتئین سیستم ایمنی بدن آنها اشتباها به سلول های پرز روده حمله میکند و آنها را از بین میبرد.

در صورتی که شما پس از مصرف مواد حاوی گلوتن مثل نان و محصولاتی که از آرد گندم و جو تهیه شده اند دچار علامت هایی مثل نفخ شکم، درد معده، اسهال و استفراغ میشوید حتما نسبت به انجام تست سلیاک اقدام کنید، 

آهن و کلسیم

هردوی این املاح منجر به کاهش جذب داروی تیروئیدی در بدن شما میشوند، البته مصرف غذاهای حاوی آهن و کلسیم مشکلی برای شما ایجاد نمیکند اما استفاده از مکمل های آهن و کلسیم را حتما با نظر پزشک و یا مصرف کنید.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

هنگامی که کم کاری تیروئید در شما تشخیص داده شد   از خود درمانی پرهیز کنید، با پزشک و متخصص تغذیه در مورد غذاها و داروهایی که میتوانند با داروهای تیروئیدی تداخل پیدا کنند مشورت کنید .

توضیحات برای عکس ثبت نشده
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.