با مصرف صبحانه وزن خود را کاهش دهید

صبحانه کامل باعث میشود دو برابر شرایط عادی کالری بسوزانید

  • بر اساس مطالعات جدید افرادی که صبحانه مفصل میخورند نسبت به افرادی که شام سنگین استفاده میکنند دو برابر کالری بیشتری میسوزانند.
  • مصرف صبحانه کامل و مفصل با کاهش احساس گرسنگی در طول روز و کاهش ریزه خواری ارتباط دارد و در نتیجه باعث کاهش وزن میشود.

صبحانه از دیر باز یکی از مهم ترین وعده های غذایی روزانه بوده است، چیزی که ما در وعده صبحانه مصرف میکنیم  تاثیر زیادی در عملکرد های شناختی، خلق و خو و میزان انرژی ما در طول روز دارد.
و حالا تحقیقات جدید نشان میدهد که مصرف صبحانه حتی نقشی به مراتب بیشتر از دانسته های قبلی ما در سلامت بدن ایفا میکند.
 افرادی که صبحانه مفصل و کامل میخورند دو برابر نسبت به سایر افرادی که صبحانه نمیخورند کالری بیشتری میسوزانند. این افراد تمایل کمتری به مصرف شیرینی ها در طول روز از خود نشان میدهند و سطح قند خون آنها در محدوده ماسب تری قرار میگیرد.

متابولیسم افرادی که صبحانه مصرف میکنند دوبرابر افراد دیگر میشود

مطالعه ای بر روی ۱۶ نفر مختلف صورت گرفت و به آنها گفته شد در ابتدا از شام پر کالری و صبحانه کم کالری و سپس از صبحانه پر کالری و شام کم کالری استفاده کنند و فاکتور های DIT شامل مواردی مثل سوخت و ساز بدن، تمایل به مصرف شیرینیجات، گرسنگی در طول روز و سطح قند خون در آنها اندازه گیری شد.
محققان دریافتند که میزان شاخص DIT پس از وعده صبحانه ۲.۵ برابر بیشتر از وعده شام بود و در واقع متابولیسم بدن پس از وعده صبحانه فعال تر است.
علاوه بر این مصرف صبحانه کامل با کاهش احساس گرسنگی در طول روز و تمایل به مصرف شیرینیجات ارتباط دارد. این مطالعه بیان میکند افرادی که صبحانه کامل مصرف نمیکنند در طول روز احساس گرسنگی بیشتری میکنند و در وعده های بعدی مقدار بیشتری غذا مصرف میکنند.
این یافته همچنین بیان میکنند که مصرف شام سنگین با کاهش تحمل قند خون همراه است و این مسئله در افراد دیابتی میتواند مشکل ساز شود.
در نهایت باید توجه داشت که برای پیشگیری از بیماری های متابولیک تاکید بر مصرف صبحانه باید بیشتر از سایر وعده های غذایی باشد.

نخوردن صبحانه باعث کاهش متابولیسم و چاقی میشود

حذف صبحانه یکی از روش های معمول است که بسیاری از افراد به امید کاهش وزن آن را انجام میدهند و انتظار کاهش وزن نیز دارند، اما مطالعات نشان میدهد افرادی که صبحانه نمیخورند در طول روز میان وعده های بیشتری مصرف میکنند و وعده های غذایی حجیم تری میخورند و در نتیجه باعث نتیجه عکس در آنها میشود.
 محققان میگویند افردی که به امید کاهش وزن صبحانه خود را حذف میکنند باعث برهم خوردن سیستم بیولوژیکی بدن خود میشوند و بدن در وعده های بعدی و بخصوص در وعده شام سعی در جبران کالری دریافت نشده را دارد و در نتیجه فرد در وعده های بعدی پرخوری میکند و این میتواند موجب چاقی فرد شود.
سیستم متابولیسم بدن انسان تا حدود زیادی وابسته به ریتم شبانه روزی زندگی فرد است، تحقیقات نشان میدهد که صبح ها بدن نسبت به انسولین حساس تر است و این به این معنی است که پس از صرف صبحانه بدن برای کنترل قند خون به انسولین کمتری احتیاج دارد، بنابر این در ساعات اولیه صبح سوخت و ساز بدن ناشی از مصرف صبحانه بیشتر از سایر اوقات روز است.
از این گذشته در ساعات اولیه روز فرد فعالیت بیشتری دارد و مصرف صبحانه و فعالیت فیزیکی به کنترل قند خون و سطح انسولین خون کمک بیشتری میکند.

صبحانه انرژی لازم برای فعالیت بدن در ادامه روز را فراهم میکند

محققان توصیه میکنند که در ساعات ابتدایی روز میزان وعده های غذایی بزرگتری مصرف کنید بخصوص اگر دنبال کاهش وزن هستید.
تحقیقات نشان میدهد که در طول شب متابولیسم بدن کاهش میابد و در صورتی که وعده شام سنگین باشد بدن در هضم غذا دچار مشکل شده و مقدار زیادی از کالری دریافتی هم مورد استفاده قرار نگیرد و در بدن ذخیره شود.
در وعده صبحانه از کربوهیدرات های پیچیده، غذاهای پروتئینی، میوه و سبزیجات استفاده کنید و از مصرف قند های ساده مثل شیرینی و قند و شکر خودداری کنید زیرا این مواد به سرعت جذب شده و قند شما را افزایش میدهند.

سخن پایانی

نتیجه تحقیقات به این مسئله اذعان داشت افرادی که صبحانه کامل و مفصل میخورند نسبت به افرادی که وعده اصلی غذایی آنها وعده شام است دو برابر بیشتر کالری میسوزانند.
این افراد در طول روز کمتر دچار گرسنگی میشوند و علاقه به مصرف تنقلات کمتری از خود نشان میدهند.
یک وعده صبحانه کامل به کنترل قند خون نیز کمک بیشتری میکند، افرادی که وعده اصلی غذایی آنها صبحانه است نسبت به افرادی که وعده اصلی آنها شام است در کنترل قند خون موفق ترند و افرادی که احتمال خطر دیابت بیشتری دارند باید وعده اصلی آنها صبحانه باشد

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.