مقایسه رژیم کتو و رژیم کم کربوهیدرات | تفاوت رژیم کتو و لوکرب چیست؟

رژیم لوکرب یا رژیم کم کربوهیدرات و رژیم کتو دو نمونه از رژیم های پرطرفدار هستند که کربوهیدرات دریافتی شما را محدود میکند.
هرچند که هر دو رژیم گفته شده محدودیت دریافت کربوهیدرات برای شما ایجاد میکنند اما این دو رژیم از نظر عملکرد دو رژیم کاملا مجزا هستند.
در این مقاله به بررسی این دو رژیم غذایی و شباهت ها و تفاوت های هرکدام از این رژیم ها با یکدیگر میپردازیم:

توضیحات برای عکس ثبت نشده

رژیم لوکرب چیست؟

رژیم لوکرب یکی از رژیم های غذایی است که در آن باید کربوهیدرات دریافتی بخصوص از منابعی چون غلات، شیرینی ها و قند ها  و نوشیدنی های قند دار محدود شود.
میانگین دریافت کربوهیدرات در رژیم لوکرب در حدود ۱۰-۳۰% از کالری دریافتی روزانه باید باشد که این میزان در یک رژیم غذایی با ۲۰۰۰ کالری انرژی برابر ۵۰-۱۵۰ گرم انواع کربوهیدرات میشود.
زمانی که شما کربوهیدرات دریافتی خود را محدود میکنید طبیعی است که باید میزان انرژی که از منابع پروتئینی و چربی دریافت میکنید بیشتر شود، از این رو باید توجه کنید که از منابع پروتئینی خوب و چربی های سالم در رژیم لوکرب استفاده کنید.

با کاهش دریافت کربوهیدرات مقدار زیادی از غذاهای پرکالری نیز محدود میشوند و در نتیجه شما را به سوی کاهش وزن سوق میدهد.
رژیم لوکرب فواید زیادی هم برای فرد رژیم گیرنده به همراه دارد که از جمله آن میتوان به کاهش وزن، کنترل قند خون و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی اشاره کرد، البته رژیم لوکرب بیشتر به علت تاثیر آن در لاغری محبوبیت دارد.
گرچه رژیم لوکرب برای همه افراد مناسب نیست اما برای افراد سالمی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند رژیم خوبی به نظر میرسد.

نقاط مثبت رژیم لوکرب

  • میتواند باعث کاهش وزن شود
  • بسیاری از غذاهای فراوری شده که سرشار از کربوهیدرات هستند محدود میشود
  • میتوان در طولانی مدت از آن استفاده کرد
  • نیاز به سازگاری خاصی همانند رژیم کتو ندارد
  • محدودیت های کمتری دارد و تبعیت از آن راحت تر از رژیم کتوژنیک است

نقطه ضعف های رژیم لوکرب

  • ممکن است دچار بی حالی و یا یبوست شوید
  • انتخاب های غذایی شما محدود میشود
  • محدودیت در مصرف میوه های خواهید داشت
  • میتواند بر روی دریافت ریز مغذی های غذایی در شما اثر منفی بگذارد

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتو یک رژیم محدود از کربوهیدرات و سرشار از چربی است که در سال های اخیر بسیار همه گیر و محبوب شده است.
در واقع رژیم کتوژنیک یک رژیم درمانی است که برای درمان بیماران مبتلا به صرع استفاده میشود، اخیرا برخی تحقیقات تاثیر رژیم کتو بر روی درمان بعضی از سرطان ها را نیز اثبات کرده اند، گروهی دیگر از افراد نیز از رژیم کتو برای لاغری استفاده میکنند.
وقتی شما در رژیم کتو قرار میگیرید هدف شما رسیدن به کتوزیز است، در این حالت بدن شما به جای استفاده از  گلوکز برای تامین سوخت بدن از چربی ها و یا در واقع کتون بادی ها به عنوان سوخت اصلی بدن استفاده میکند.
کتوز زمانی در بدن شما ایجاد میشود که میزان دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی شما کمتر از ۵۰ گرم در روز باشد و پروتئین ها ها را در مقادیر متوسط و نهایتا بیشتر انرژی دریافتی شما از طریق مصرف چربی ها باشد.
رژیم کتوژنیک یک رژیم بسیار محدود است و ممکن است افراد زیادی نتوانند آن را در بلند مدت پیروی کنند و برای کاهش وزن یا افزایش سطح سلامتی در طولانی مدت چندان مفید نباشد.

نقاط مثبت رژیم کتو

  • خاصیت درمانی رژیم کتو در بیماری صرع
  • میتواند باعث بهبود بخشیدن حساسبت بدن نسبت به انسولین شود
  • باعث کاهش اشتها میشود
  • میتواند باعث بهبود سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون گردد

نقاط منفی رژیم کتو

  • یبوست یکی از عوارض شایع در رژیم کتو بخاطر فیبر کم است
  • مطالعات طولانی مدت بر روی رژیم کتوژنیک محدود است
  • احتمال بروز آنفولانزای کتو زیاد است.
  • دریافت میوه ها محدود میشود
  • در بلند مدت قابلیت پیروی ندارد

رژیم لوکرب بهتر است یا رژیم کتو؟

وقتی نوبت به انتخاب بین رژیم لوکرب و رژیم کتو فرا میرسد باید چندین فاکتور را در انتخاب بین این دو رژیم در نظر بگیرید.
اصلی ترین تفاوت بین دو رژیم کم کربوهیدرات و رژیم کتوژنیک میزان دریافت کربوهیدرات در آنهاست، میزان مجاز دریافت کربوهیدرات در رژیم لو کرب در حدود ۵۰ تا ۱۵۰ گرم در روز است در حالیکه این عدد در رژیم کتو به کمتر از ۵۰ گرم در روز میرسد. بنابر این باید به این نکته دقت کنید که محدودیت دریافت کربوهیدرات در رژیم کتو بسیار شدیدتر از رژیم لوکرب است.

دومین تفاوت بین این دو رژیم، تفاوت در میزان پروتئین دریافتی است، طوری که میزان دریافت پروتئین در رژیم لوکرب باید بالا باشد اما در رژیم کتو میزان پروتئین رژیم غذایی باید در حدود ۲۰% از کل کالری دریافتی روزانه باشد. این مساله بخاطر آن است که دریافت زیاد پروتئین میتواند در کتوز اختلال ایجاد کند.
علاوه بر این میزان چربی در رژیم کتو بسیار بالاتر از رژیم لوکرب است، در واقع در رژیم کتو چربی ها را جایگزین کربوهیدرات حذف شده میکنیم درحالیکه در رژیم لوکرب پروتئین ها جایگزین کربوهیدرات ها میشوند.

رژیم کتو محدودیت های شدیدی دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد نمیتوانند آن را به درستی اجرا کنند، علاوه بر این رژیم کتو عوارض ناخواسته زیادی ممکن است از خود به جای بگذارد.
بنابر این به نظر میرسد رژیم لوکرب برای افرادی که توانایی اجرای رژیم کتوژنیک را ندارند انتخاب بهتری است.

بهتر است قبل از تصمیم به شروع یک رژیم غذایی با مشاور تغذیه در مورد شرایط خود و انتخاب بهترین رژیم غذایی بر اساس شرایط خودتان مشورت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.